zondag 17 maart 2013

Snorkelen vanaf Green Island (Great Barrier Reef)

We hebben al een paar keer eerder gesnorkeld in the Great Barrier Reef maar het is zo leuk dat we het nog een keer wilden doen. We zijn al eens via een helicopter naar een platform gevlogen, met een boot naar 3 plekken gevaren in the outer reef, vanaf Low Island, maar nog niet vanaf Green Island. Dit eiland ligt vlak aan de kust bij Cairns. Wij staan nu in Redlynch, een plaatsje naast Cairns op de camping van de Big4. Het is maar een klein stukje rijden naar de haven van Cairns, maar dan staat de camper wel de hele dag onbewaakt ergens op een parkeerplaats. Wij kozen er daarom voor om opgehaald te worden met de bus. Om kwart over tien werden we op de camping opgehaald en reden we naar de haven. De tour hadden we al betaald bij de receptie van de camping, en dat betaalbewijs moesten we nu omwisselen voor een ticket. Ook moesten we daar een lycrapak huren tegen de giftige kwallen die daar kunnen zwemmen en een reddingsvest om beter te kunnen blijven drijven. We moesten in een korte rij wachten en ondertussen zagen we dat veel Japanners en Chinezen ook mee gingen. Die reisden in groepjes en waren erg aanwezig. De dame bij de receptie vertelde dat je het beste naast het gedeelte kon snorkelen van het stuk strand met een lifeguard erop. Want daar is het meeste koraal. Fijn zulke info. Vervolgens konden we de boot op.

Vlak voor de boot werden we staande gehouden door een fotograaf die een foto van ons wilde maken. Die konden we later kopen voor 16 dollar.

Het was maar een korte overtocht, zo'n 3 kwartier. Er was weinig wind en slechts kleine golven. Ideaal snorkelweer.

Bij het eiland legden we aan bij een betonnen aanlegsteiger en vandaaruit konden we het eiland op lopen. Vanwege het advies van de dame van de receptie liepen we eerst de andere kant op dan de anderen. Daar waren we als enigen op het strand. Het was heerlijk weer en het strand was bijna te warm om op te kunnen lopen met de blote voeten. Jammer genoeg moesten we de stingersuits aantrekken. We wilden niet riskeren dat we toch een giftige kwal zouden tegenkomen. Agnes kon gelukkig ook snorkelen. Het gaat goed met haar oren. Zij heeft oorpluggen op maat laten maken en die sluiten haar oren helemaal af van het water.

Nauwelijks in het water of ik zag een hele grote pijlstraartrog met paarse vlekken en een lange staart. Ik schrok me dood want geen idee of dit een giftige was en hij zwom nauwelijks 30 cm onder me. Gelukkig schrok de vis ook en zwom die een stuk verder.

We kwamen er al snel achter dat er nauwelijks koraal was, voornamelijk een soort gras. We gingen daarom snel uit het water om het verderop nog eens te proberen. Daar was meer koraal, maar toch veel minder en minder kleurrijk dan we eerder hebben gezien. Wel waren er heel veel visjes in diverse kleuren, groot en klein die zo dichtbij zwommen dan je ze bijna kon aanraken. Nadat we genoeg hadden gezien gingen we even naar de kant om wat te eten. Daarna liepen we naar het officiƫle snorkelstrand om het daar nog eens te proberen. Daar waren meer mensen in het water, maar wat opviel is dat de meeste mensen vlak bij de kant zwommen en niet in het diepere water. De donkere plekken in het water betekend meestal dat daar koraal zit. De mensen zwommen in het lichte water zonder deze donkere plekken. Wij zwommen een stukje verder en nadat we weer over grassige planten waren gekomen kwamen we eindelijk bij het echte koraal.

Fantastisch om het koraal te zien bewegen op de stroom van het water met kleine en grotere gekleurde visjes erbij die daar eten aan het zoeken zijn. Jammer genoeg lukte het weer niet om foto's te maken onder water met de juiste kleuren die je zelf wel ziet. dat heeft met het zonlicht en de brekingsindex in het water te maken. Voor de mooiste foto's gaan ze snachts snorkelen met grote speciale lampen en onderwatercamera's. Wij hadden alleen een oud toestelletje in een plastic beschermhoesje gestopt en dat knipt toch een stuk anders. Op een gegeven moment kwam er een hele grote school vissen aan. Deze waren wel 30 cm per stuk. Het leek wel een levende muur waarvan elke vis een baksteen moet voorstellen. Deze school bleef een tijdje rondjes zwemmen om ons heen. Daarvan is helaas geen foto, maar het plaatje hebben wij wel goed in ons hoofd.

Om 4 uur moesten we weer op de boot zijn, omdat deze om kwart over 4 zou vertrekken naar Cairns. Wij zagen ineens dat het strand al bijna leeg was. Wij waren de laatsten die nog aan het snorkelen waren. De middag is omgevlogen.